هرآنچه که درباره راهنمای گردشگری باید بدانید!

راهنمای تور کیست؟

راهنمای تور کیست؟

1399/01/05   مریم ولی پور نورعلی

اگر می‌خواهید با راهنمای تور آشنا شوید همراه ما باشید!

اگر این مقاله را می‌خوانید احتمالا به سفر با تورهای گروهی علاقه دارید، و دلتان می‌خواهد بدانید کسی که شما را به عنوان راهنمای تور در سفر همراهی می‌کند چه وظایفی دارد. شاید هم در این فکر هستید که بیشتر راجع به آن بدانید و یا حتی وارد این حرفه شوید. اگر اینگونه است پس حدس می‌زنیم به کار کارمندی و پشت‌میزی علاقه‌ چندانی ندارید، بلکه دلتان می‌خواهد شغلی پرتکاپو، پر‌هیجان، پر از ارتباطات و در مکان‌های متنوع داشته باشید. اینطور نیست؟ خب اگر حدس مان درست است، پس احتمالا راهنمای تور بودن یکی از شغل های مورد علاقه شما باشد. اما برای آشنایی با وظایف این حرفه یا حتی وارد شدن به آن خوب است این مقاله را به دقت بخوانید. مطمئنا می‌دانید که هر شغلی لذت‌ها و دردسرهای خاص خودش را دارد. ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر تعریف راهنمای گردشگری، درباره انواع راهنمایان، تخصص‌ها، وظایف، مسئولیت‌ها، و مراحل رسیدن به این حرفه به شما آگاهی دهیم.

 


 

راهنمای گردشگری چیست و چند نوع است؟

راهنمای گردشگری شخصی است که برای هدایت یک گروه از مردم با علاقه‌ای نسبتا یا موقتا مشترک در رأس تور قرار دارد. این شخص که لیدر هم نامیده می‌شود باید دارای ویژگی‌هایی خاص باشد و هرکسی که صرفا مدیریت بلد باشد نمی‌تواند از پس این کار بر بیاید. اگر مدیریت خوبی دارید و اینطور تصور می‌کنید باید بگویم که سخت در اشتباهید. حرفه راهنمای گردشگری به خصوصیاتی نیاز دارد که اگر یکی از آنها را نداشته باشید این کار برای شما سخت می‌شود. این حرفه نیازمند مدیریت، زمان بندی، ارتباط‌گیری خوب با آدم ها، صبر، فن بیان خوب، انتقال اطلاعات، مدیریت بحران، تصمیم‌گیری در لحظه و خیلی چیز‌های دیگر است. در‌نتیجه وظایف و مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارد.

حل بحران‌ها و مدیریت چالش‌ها یکی از وظایف راهنمایان گردشگریست

 

این حرفه دو گرایش نسبتا متفاوت را پوشش می‌دهد. یکی در زمینه گردشگری فرهنگی و دیگری در زمینه طبیعت‌گردی. راهنمایان گردشگری فرهنگی بیشتر تمرکزشان بر روی تاریخ است. آنها بیشتر به تورهای فرهنگی می‌روند و اکثریت مسافران‌شان از علاقمندان به تاریخ هستند. لیدر فرهنگی باید اطلاعات دقیقی از آثار باستانی، فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم یک منطقه داشته و مرتبا در این زمینه مطالعه داشته باشد. او باید از گذشته، معماری، تاریخچه، مردم، اتفاقات و ماجراهای یک دوره تاریخی یا یک مکان خاص پیش از رفتن به تور آگاهی کافی داشته و بتواند این اطلاعات را با بیانی خوب به مسافران انتقال دهد. البته در حال حاضر تورهایی که در ایران برگزار می‌شوند معمولا ترکیبی از هر دو است، و یک لیدر می‌تواند در هر دو زمینه فعالیت کند.

راهنمای متخصص فرهنگی در حال ارائه اطلاعات مورد نیاز

 

راهنمای طبیعت‌گردی که نوع دیگر یک راهنمای گردشگری است بیشترین تمرکزش بر طبیعت، کوه، جنگل، کویر و مانند اینها است. او گروهی از مردم با یک علاقه مشترک را در سفر به طبیعت همراهی می‌کند و باید به مسیرهای درست و مناسبترآشنایی داشته، خطرات آن محل، از جمله حیوانات و جانورهای موذی و هر‌چیز دیگر را بشناسد، و بتواند در صورت بروز اتفاقی در این زمینه‌ها اقداماتی را انجام دهد.

مناسب نبودن شرایط جوی، بروز مشکلات فیزیکی همسفران و نبود امکانات رفاهی مناسب از عمده چالش‌های راهنمای طبیعت‌گردیست.

 

وظایف و مسئولیت‌های یک راهنما

افرادی که در یک تور ثبت نام می‌کنند، احتمالا دارای شخصیت‌ها و خصوصیات رفتاری متفاوتی با سنین مختلف هستند. بعضی از آنها کم رو و خجالتی هستند، بعضی‌ها اجتماعی، گستاخ، پر‌حرف و یا حتی با ملیت‌ها و زبان‌های گوناگون می‌باشند.... اما وظیفه یک لیدر چیست؟

وظایف لیدر:

یک لیدر باید منظم و وقت شناس باشد و حتما قبل از همه در محل قرار حاضر باشد.
باید به تعداد مسافرین، سن، جنسیت، ملیت، و حتی وسایل آنها آگاهی داشته باشد.
او باید از سلامت مسافران و یا بیماری‌های آنها اطلاع داشته باشد.
یک لیدر باید به مسافرین خوشامدگویی کرده و پس از جمع کردن گروه جلسه معارفه‌ای برای معرفی خود، آژانس و همکاران تشکیل دهد و اطلاعات و هشدارهای لازم درباره سفر را به آنها ارائه دهد.
او باید بتواند ارتباطی صمیمانه میان مسافرین تور ایجاد کرده و جوی گرم و بی‌حاشیه برای لذت بردن همه از سفر فراهم کند.
لیدر تور باید در تورهای ورودی اسامی توریست‌هایش را به پلیس اتباع خارجی ناجا در شهرهایی که بازدید می‌کنند ارائه دهد.
او نماینده آژانس و کشورمان ایران است و باید به هر شهری که سفر می‌کنند درباره آداب و رسوم، فرهنگ مردم،  جاذبه‌های شهر، و سوغاتی‌های آن برای مسافرین صحبت کند.
راهنمای تور باید در انجام امور تور با سرپرست هماهنگ باشد. و ارتباطش را با آژانس حفظ کند.
او باید مسافرین خارجی را از خطرات احتمالی مسیر، قوانین و مقررات سفر از نظر امنیتی، اجتماعی و رعایت تمامی شئونات اسلامی آگاه کند.
لیدر تور باید در زمان بروز مشکل آرامش خود را حفظ کرده و ضمن اطلاع به آژانس و مجری تور آن را خلاقانه حل کند.

رضایت همسفران و ساختن خاطره‌ای مناسب در سفر، از عمده وظایف راهنمایان تور محسوب می‌شود.

 

یک لیدر چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک لیدر اول از همه یک رهبر خوب است و باید کاریزماتیک باشد. او به راحتی با اعتماد به نفس و قدرت می‌تواند در طول سفر تصمیم‌گیری کند و مسافران به حرف او گوش می‌دهند. یک لیدر هرچه زبان‌های بیشتری بلد باشد بهتر است و در نتیجه اعتماد به نفس او بیشتر خواهد بود. او باید دقیق و ریزبین باشد و به اتفاقات ریز و درشت میان مسافرین واقف باشد تا در زمان بروز مشکل بتواند مدیریت بهتری داشته باشد. یک راهنمای تور شخصی صبور است و در زمان بی حوصلگی مسافران و غر زدن‌های آنها تحمل بالایی دارد. در طول سفر احتمال رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد که ممکن است لیدر تا به حال با آن مواجه نشده باشد، او باید خلاق باشد و راه حلی برای آن از خود خلق کند. یک راهنمای تور حافظه خوبی برای حفظ کردن و یادگیری اطلاعات داشته و از دانش عمومی خوبی برخوردار است.

یک راهنمای تور حافظه خوبی برای حفظ کردن و یادگیری اطلاعات داشته و از دانش عمومی خوبی برخوردار است.

 

چگونه تور لیدر شوم؟

اگر می‌خواهید وارد این شغل شوید باید بدانید چگونه برای آن اقدام کنید. برای این کار چند راه وجود دارد. شما می توانید از طریق سازمان فنی و حرفه ای و مؤسسات برگزار کننده این دوره در دوره‌های آنلاین و حضوری شرکت کنید. اگر در تهران زندگی می‌کنید می‌توانید از طریق مؤسساتی مثل آوای جلب سیاحان، مؤسسه طبیعت، آوای طبیعت پایدار، و ارسباران این دوره را بگذرانید.

امروزه گذراندن دوره‌های آنلاین گردشگری جایگزین مناسبی برای دوره‌های حضوریست.

 

هزینه دوره لیدری چقدر است؟

هزینه هر دوره راهنمای گردشگری در حال حاضر بین 2 تا 3 میلیون تومان است که این با احتساب هزینه کتاب ها می‌باشد. البته به غیر از آن شما برای دریافت کارت خود هزینه‌های آزمون جامع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز خواهید داشت که هر سال قیمت آن نسبت به سال گذشته متغیر است.
اما پس از دریافت کارت خود باید برای مدتی به صورت کارآموزی و به‌عنوان دستیار لیدر تور به سفر بروید تا در موقعیت‌های مختلف تجربیات لازم را کسب کنید. اگرچه ممکن است دستمزد شما در ابتدا کم باشد اما کار کردن در کنار یک لیدر حرفه‌ای کمک زیادی به شما خواهد کرد.

 


 WFTGA چیست؟

wftga یا کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، یک رویداد بزرگ جهانی است که چندین کشور عضو آن هستند و هر بار یک کشور میزبان این گردهمایی خواهد بود. این رویداد که با حضور راهنمایان حرفه ای دنیا هر دو سال یکبار در کشور میزبان برگزار می‌شود یک شبکه بزرگ جهانی برای ایجاد ارتباط نزدیک میان راهنمایان است. هدف اصلی wftga توسعه، ارتقای سطح و معرفی راهنمایان گردشگری دنیا و بازاریابی در حوزه گردشگری است.

سال 2017 میلادی ایران میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری از سراسر دنیا بود.

 

راهنمای فارسی زبان چه کسی است؟

لیدری که تنها به زبان فارسی مسلط است و می‌تواند اطلاعاتش را به زبان فارسی و تنها به مسافرین فارسی زبان انتقال دهد.

راهنمای غیر فارسی زبان چه کسی است؟

لیدری که به یک یا چند زبان غیر فارسی مانند انگلیسی، ترکی، عربی، چینی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، و... مسلط است و می‌تواند به مسافرین آن کشور خدمت کند.

 

 

در آخر باید بگویم که در حال حاضر بعضی راهنمایان به صورت تخصصی‌تر مشغول فعالیت در این حرفه هستند. راهنمای متخصصان، راهنمای پرنده‌نگری، راهنمای کودک، راهنمای محلی و راهنمای کوهستان از انواع دیگر این حرفه پر تنوع می‌باشند.

دوره راهنمایان گردشگری کودک چند سالی هست که به دوره‌های گردشگری اضافه شده.

راهنمایان متخصص پرنده‌نگری سال‌هاست به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند

 

 





1399/01/05   مریم ولی پور نورعلی

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن